Dampslepebåten «Kolbiøn»

«Kolbiøn» var bl a stasjonert i Langesund. Flere av foreningens medlemmer og lesere forøvrig, vil sikkert huske slepebåten som et kjent og kjært innslag her i fjorden, både som taubåt og isbryter.

«Kobiøn» var på 57,67 br. reg. tonn og bygget ved Akers Mek. Verksted, Oslo i 1898. Båten tilhørte Langesundsfjordens Buxerdampskibsselskab som ble drevet av Finn C Knudsen, Porsgrunn. Knudsen hadde også tegnet taubåten.

På slutten av 1800-tallet drev Buxerdampskibsselskabet sin virksomhet fra Langøya.

(Klikk på bildene for forstørrelse)

Vi har tidligere i Bildegalleriet vist «Kolbiøn» i aksjon under isvinteren 1942 og viser gjerne bilde igjen. (Bilde t.h.)

«Kolbiøn» er fortsatt i drift, men går ikke på damp…

1950: Tatt ut av fart og lagt i opplag

1951: Solgt til Herre Fabrikker A/S

1960: Solgt til Arne Sundsdal, Songe, Tvedestrand og bygget om til motordrift

1969: Lekterkompaniet AS, Nils Halvorsen, Porsgrunn ble ny eier

1973: Innsatt ny motor, 465 bhk Alfa

1978: Overtatt av Bukser- og Bjergningsselskapet

1979: Solgt til Kragerø Kranservice AS

1987: Solgt til Ståle Kristoffersen, Vedvågen, Kopervik

1997: Solgt til Fosen Dykkerforening, Tverdalsøyra

2003: Solgt til eierserlskapet TB Kolbiøn v/bødrene Djupevåg og far Kristian Djupevåg sammen med Sjur Olav Røyrvik, Nordheimsund i Hardanger. Båten bærer fortsatt navnet «Kolbiøn».

Kilder: Ivar Nefstad: Havets Høvdinger, 2010. Foto av «Kolbiøn» øverst, står i Nefstads bok og er utlånt av Porsgrund og Omegns Sjømandsforening.